Ta väl hand om dina kunder

När det kommer till att driva café så spelar det inte någon som helst roll hur bra bakverk ni säljer, eller om ni har stans bästa kaffe. Om inte kunden känner sig väl bemött av din personal så kommer kunden inte komma tillbaka. Inom den här branschen brukar man inte kalla kunder för kunder, utan man brukar faktiskt kalla dem för gäster eftersom det är så man ska behandla dem. Man ska behandla dem som om de vore gäster i ens egna hem.

Hälsa alla välkomna när de stiger in i ditt café

Det är viktigt att man uppmärksammar kunderna så fort de kommer in i ditt café. Man kan göra detta genom att hälsa, men om man är upptagen med att hjälpa någon annan så kan det räcka med ögonkontakt och ett leende.

Kunden har alltid rätt, även när de inte har det

Det kan kännas jobbigt att behöva erkänna det ibland men kunden har alltid rätt. Och även om det vore så att man själv vet att kunden har fel så ska man ändå behandla kunden som om den har rätt. Det här gör att kunden kommer känna sig nöjd och väl behandlad. Detta är något av det bästa du kan göra för att marknadsföra ditt café. Låt kunderna prata med varandra om hur bra ditt café är och hur bra du bemöter alla kunderna.

Förmåner till dina stamkunder

Ett bra sätt att behålla kunder är att ge de som är återkommande någon form av bonus eller rabatt när de handlar hos dig. Det är ett enkelt trick för att få dem att välja dig framför konkurrenterna. Sedan ska man även komma ihåg att det kan löna sig att bjuda på en kaffe någon gång då och då om det är en kund som ständigt kommer tillbaka och handlar hos dig.